Informacijska pismenost po razredima
Autor: Branka Sironić Buić, 25. 10. 2012.
Suvremena je školska knjižnica informacijsko, medijsko i komunikacijsko središte kvalitetne škole koja radi po Hrvatskom nacionalnom obrazovnom standardu. Ona je, kao izvor informacija i znanja, prije svega namijenjena učenicima i učiteljima za potrebe redovne nastave, ali je i potpora svim nastavnim i izvannastavnim aktivnostima škole, mjesto okupljanja i provođenja slobodnog vremena. Nositelj djelatnosti školske knjižnice je školski knjižničar od kojeg se očekuje profesionalni pristup u komunikaciji i radu, sposobnost razumijevanja korisničkih potreba te posjedovanje informacijskih vještina i znanja o svrsishodnoj i kvalitetnoj uporabi informacija. Zadaća suvremene školske knjižnice prema HNOS-u je potpora obrazovnim ciljevima i zadacima zacrtanim nastavnim planom i programom škole. Na prvom mjestu treba osigurati pristup izvorima znanja koji će učenike potaknuti na različite ideje u procesu iskustvenog učenja i omogućiti im stjecanje stvaralačkog iskustva pri uporabi i kreiranju informacija. Ovo su i preduvjeti za uspješna postignuća u učenju i razumijevanju, poticanju mašte i uživanju u čitanju, promicanju načela da su sloboda mišljenja i slobodan pristup informacijama polazišta za uspješno i odgovorno sudjelovanje u građanskom demokratskom društvu. Radi postizanja zacrtanih ciljeva nužna je suradnja s učenicima, nastavnicima, administrativnim osobljem i roditeljima. Djelatnost knjižničara u školskoj knjižnici obuhvaća neposrednu odgojnu-obrazovnu djelatnost, stručnu-knjižničnu te kulturnu i javnu djelatnost. U današnjem je društvu informacijska pismenost jedna od važnih sastavnica čovjekove pismenosti uopće. Ona uključuje razumijevanje i uporabu informacija, ne samo iz klasičnih izvora znanja, već i onih posredovanih suvremenom tehnologijom. Upravo u edukaciji ovog oblika pismenosti školska knjižnica treba imati važnu ulogu jer poučava učenike samostalnom projektno – istraživačkom radu, potiče ih na stvaralačko i kritičko mišljenje pri pronalaženju, selektiranju, vrjednovanju i primjeni informacija. Školska knjižnica je mjesto gdje se učenik uvodi u svijet knjige i čitanja. Čitanjem on otkriva raznoliki svijet literature. Pri tome tehnike čitanja i razumijevanje pročitanog postaju bitan preduvjet uspješnosti procesa cjelokupnog školskog učenja. Zadaća je školskog knjižničara stvoriti od učenika pravog čitatelja koji ce s oduševljenjem i radošću osjetiti književno djelo. Samostalnost u uporabi različitih izvora informacija i znanja jest snalaženje u svim knjižnicama, služenje njihovom građom, poznavanje klasifikacijskih načela, uporaba raznovrsnih kataloga, bibliografija, referentne zbirke i drugih izvora bez kojih nema suvremenog i svrsishodnog cjeloživotnog učenja te napredovanja u struci, a ni kvalitetnog provodenja slobodnog vremena. Timskim radom školskog knjižnicara i učitelja omogućuje se međupredmetno povezivanje sličnih ili zajedničkih nastavnih sadržaja, iz područja informacijske i čitalacke pismenosti, kako pri planiranju tako i u ostvarenju, čime se znatno smanjuje opterećenost učenika. Aktivnosti školske knjižnice u korelacijskom pristupu prema drugim predmetima odnose se na sljedeće: Aktivnosti pri realizaciji programa mogu se provoditi u različitim oblicima: Nezaobilazna je uloga školske knjižnice u promicanju prava djeteta koja proizlaze iz temeljnog prava svakog čovjeka da se optimalno razvije na osnovu svojih sposobnosti i intelektualno-emocionalnih potencijala. Takav učenik moći ce doseći optimalni i željeni stupanj obrazovanja, doprinijeti svojoj socijalnoj sredini, aktivno se uključiti u cijelo društvo, znati se oduprijeti životnim nedaćama te biti sposoban prihvatiti raznovrsnost kultura i stilove življenja i sa znatiželjom uvijek usvajati nova znanja potrebna za prilagođivanje svim životnim situacijama. Osnovna je zadaća suvremene škole zajedno sa školskom knjižnicom poticati potrebu za pisanim izvorima i ostalim vrstama knjižnične građe, razvijati čitalačke vještine i navike te osnove informacijske pismenosti i informacijske vještine koje su preduvjet za učinkovito pretraživanje informacija. Isticanjem osnovne zadaće školske knjižnice učenik postaje aktivan sudionik nove hrvatske škole. Opći ciljevi programa:ŠKOLSKA KNJIŽNICA - INFORMACIJSKA PISMENOST I POTICANJE ČITANJA
Školske knjižnice, time što pružaju temelje za učenje i samostalno istraživanje, uvažavaju učenika onakvog kakav on jeste i utječu na njega kakav će biti i kako će djelovati na svoje socijalno okruženje u daljnjem životu glede cjeloživotnog učenja i svoga odnosa prema znanju.
Program rada školske knjižnice može biti namijenjen učenicima, učiteljima, roditeljima ili svim korisnicima zajedno, a razlikuje se u zadacama i ciljevima.
- sudjelovanje u zajedničkom planiranju tema
- realizaciju nastavnog sata sa zadanom temom
- izradu referata ili uradaka na zadanu temu
- provodenje projekata
- uvodne satove iz pojedinih predmeta, tema ili cjelina
- organiziranje predavanja i radionica za učenike, učitelje ili roditelje…
- satovi sinteze iz pojedinih cjelina i prezentacija projekata
- radionica za interesnu skupinu učenika
- radionica za učenike pojedinih razrednih odjela
- radionica za učenike s posebnim potrebama
- nastavni dan u školskoj knjižnici
- književni susret - predstavljanje knjiga
- izrada biltena, preporučnih popisa literature, bibliografija i drugih izvora
- izložbe (knjiga, slika, fotografija, promotivnih materijala, AV grade, učenickih radova…)
- organiziranje susreta s osobama koje izlažu odredenu temu
- organiziranje čitateljskih klubova
- pokretanje projekata koji timski okupljaju učenike i učitelje
- obilježavanja obljetnica pisaca
Navedeni čimbenici omogučit će učenicima da postanu svjesni svojih informacijskih i čitalačkih potreba koje će im pomoći u aktivnom uključivanju u društvo znanja.
o učenici se privikavaju na knjižnični prostor i ozračje knjižnične okoline
o zauzimaju pozitivan stav prema knjizi, knjižnici i njezinoj sveukupnoj gradi
o razvijaju različite sposobnosti (komunikacijske, informacijske, istraživačke…)
o uporabom izvora znanja i informacija u školskoj knjižnici učenici spoznaju probleme i uče se učinkovitim strategijama za njihovo rješavanje
o posebna se pozornost posvećuje odgoju aktivnog čitatelja, motivaciji za izvanškolsko čitanje i estetskom doživljavanju te slobodnom pristupu informacijama
Posebni ciljevi programa:
o učenici upoznaju sve izvore informacija te nauče koristiti usluge školske i drugih knjižnica
o učenike se upućuje na knjige kao stalni izvor raznovrsnih znanja (informativnih, umjetničkih, tehničkih, zabavnih), prikazanih vizualnim, auditivnim i audiovizualnim sredstvima (tekst, slika, crtež, mapa, tonski i videozapis)
o učenici upoznaju primarne i sekundarne izvore informacija za potrebe cjeloživotnog učenja
o učenici usvajaju pojmove citat, citiranje, referenca, bilješka i sažetak za potrebe problemsko-istraživačkog i projektnog rada
o učenici prepoznaju bibliografske podatke o knjižnoj građi
Područje rada: 1. – 4. razred
Od 1. do 4. razreda osnovne škole razvijaju se vještine pisanja i čitanja. Prioritet aktivnostima u radu s učenicima u i sa školskom knjižnicom daje se poticanju čitanja kao jezičnoj djelatnosti i temelju obrazovanja. Razvijanjem čitalacke pismenosti potiče se govorno i pisano izražavanje učenika, daju im se nova znanja, obogaćuje se rječnik, pomaže im se u izgradnji sustava vrijednosti i usvajanju etičkih normi, što su preduvjeti za uspješno učenje svih predmeta.
1. razred
Tema: Knjižnica – mjesto poticanja čitalačke i informacijske pismenosti
Obrazovna postignuća: upoznati knjižnični prostor i školskoga knjižničara, izvore znanja i čemu oni služe; naučiti posuđivati, čuvati i vraćati knjige na vrijeme; razvijati sposobnost promatranja, zapažanja i slobodnog iznošenja vlastitog mišljenja; razlikovati knjižnicu od knjižare
2. razred
1. Tema : Dječji časopisi
Obrazovna postignuća : prepoznati i imenovati dječje časopise; razlikovati dječji tisak od dnevnog tiska i časopisa; prepoznati rubriku i odrediti poučava li nas ili zabavlja; razlikovati časopise prema vremenu izlaženja; čitati dječje časopise
2. Tema : Jednostavni književni oblici
Obrazovna postignuća: ponoviti naučena znanja o knjižnici iz prvog razreda te naučiti samostalno se orijentirati u knjižnici i pronaći željenu knjigu; naučiti kako je knjiga opremljena (hrbat, korice, knjižni blok); osnovna komunikacija s književno- umjetnickim tekstovima na razini prepoznavanja; doživjeti knjigu kao motivacijsko sredstvo za različite aktivnosti pričanjem priča i bajki u knjižnici; naučiti aktivno slušati; usvojiti nove riječi te tako bogatiti rječnik
3. razred
1. Tema: Put od autora do citatelja
Obrazovna postignuća: imenovati osobe koje su važne za nastanak knjige; prepoznati dijelove knjige ( naslovna stranica, sadržaj, bilješka o piscu, izdanje, nakladnik); znati pronaći podatke u knjizi; samostalno čitati književno -umjetničke tekstove
2. Tema: Mjesna (gradska/narodna) knjižnica
Obrazovna postignuća: posjetom knjižnici izvan škole razlikovati odjele mjesne knjižnice; poznavati aktivnosti knjižnice s ciljem poticanja čitanja i uporabe knjižnice u učenju i kreativnom korištenju slobodnog vremena
4. razred
1. Tema: Referentna zbirka - priručnici
Obrazovna postignuća: poznavati referentnu zbirku i načine njezine uporabe u svrhu proširivanja znanja; prepoznati referentnu zbirku na različitim medijima; znati pronaći, izabrati te primijeniti informaciju
2. Tema: Književno-komunikacijsko-informacijska kultura
Obrazovna postignuća: razlikovati književni tekst od znanstveno-popularnog i stručnog; osjećati ljepotu književne rijeci i spoznati njezinu vrijednost u životu čovjeka; služiti se znanstveno-popularnim tekstom
5 . razred
1. Tema : Časopisi – izvori novih informacija
Ključni pojmovi : znanost, struka, sažetak
Obrazovna postignuća: uočiti podrucja ljudskoga znanja; prepoznati i imenovati znanosti, zapaziti njihovo grananje; čitati tekst iz časopisa s razumijevanjem i znati ga prepričati
2. Tema: Organizacija i poslovanje školske knjižnice
Ključni pojmovi: signatura, autorski i naslovni katalog
Obrazovna postignuća: učenik zna pronaći knjigu na polici uz pomoć signature; zna objasniti kataložni opis i pronaći knjigu u knjižnici uz pomoć knjižnicnoga kataloga; za svoj upit zna se obratiti i gradskoj/narodnoj knjižnici
6. razred
1. Tema: Samostalno pronalaženje informacija
Ključni pojmovi: uvod u UDK , popularno-znanstvena i strucna literatura
Obrazovna postignuća: razumjeti sustav Univerzalne decimalne klasifikacije kojom se klasificiraju znanstveno-popularna i strucna djela i prema njoj znati pronaci knjigu u bilo kojoj knjižnici; služiti se katalozima i bibliografijama pri pronalaženju informacija za potrebe problemsko-istraživacke i projektne nastave
2. Tema: Predmetnica – put do informacije
Ključni pojmovi: katalog, predmetnica, zbirke u knjižnici
Obrazovna postignuća: samostalno rabiti predmetnicu, izabrati tehnike rada, nacine pretraživanja i izvore informacija za rješavanje problemsko-istraživačkih zadaća
7. razred
1. Tema : Časopisi na različitim medijima
Ključni pojmovi : tiskani i elektronički časopis, autorstvo, citat
Obrazovna postignuća: izabrati i uporabiti podatke iz razlicitih časopisa pri oblikovanju informacija; znati citirati, pronaći citat i uporabiti ga; usvojiti citiranje literature pri izradi referata ili zadaća istraživackog tipa; razumjeti važnost i svrhu pravilnog citiranja literature u tijeku pisanja samostalnog rada; usvojiti pojam autorstva (poštivati intelektualno vlasništvo u uporabi i kreiranju informacija)
2. Tema: On-line katalozi
Ključni pojmovi: e-katalog ili on-line katalog
Obrazovna postignuća: pretraživati fondove knjižnica putem e-kataloga; znati pronaći odgovor na pitanje ima li odredena knjižnica neku jedinicu knjižnične grade, koliko ih ima i koji im je trenutačni status; samostalno uočiti koje knjige nekog autora ima knjižnica; pretraživati pomoću UDK oznake i pomoću predmetnice; prepoznati školsku knjižnicu kao dio globalne informacijske mreže te vrijednost kvalitetne informacije u svakodnevnom životu
8. razred
1. Tema: Sustav i uloga pojedinih vrsta knjižnica
Ključni pojmovi: Nacionalna i sveučilišna knjižnica, narodna, specijalna i školska knjižnica; on-line katalog i on-line informacija
Obrazovna postignuća: razumjeti sustav i poslovanje pojedinih vrsta knjižnica u RH i u svijetu; znati samostalno pretraživati fondove knjižnica e-katalogom radi pronalaženja jedinica knjižne grade ili izvora informacija za samostalnu izradu učeničkog rada
2. Tema: Uporaba stečenih znanja
Ključni pojmovi: znanje, informacija, cjeloživotno učenje
Obrazovna postignuća: usustaviti stečeno znanje u medupredmetnom povezivanju knjižnično-informacijskih znanja s drugim predmetima; čitati s razumijevanjem i prepričavati vlastitim riječima; raditi bilješke i pisati sažetak; primijeniti stečena znanja i vještine u svrhu cjeloživotnog učenja
Digitalna pristupačnost svima!
Osjeti Omoguru iskustvo čitanja
Jednostavno prilagodite svaku web stranicu i aplikaciju svom stilu čitanja. Dodajte u preglednik sa Chrome Web Storea besplatno.
Omoguru lab- lakše se čita!
Lexie aplikacija za ugodno čitanje i učenje.
ŠK.GOD. 2023./24.
OBAVIJEST ZA RODITELJE:
Popisi drugih obrazovnih materijala od 1. do 8. razreda. i odabranih udžbenika razredne nastave za školsku godinu 2023./2024.
NAPOMENA: Plavom bojom označeni su radni materijali za pomoć u učenju.
Dobro došli u katalog školske knjižnice!
Pretražite cjelokupni fond knjižnice i dođite do željene knjige.
http://lektire.skole.hr/lektire-osnovna-skola
Znanje za održivo djelovanje
Skroji svoju održivu priču
Stop plastici!
https://zzod.zelena-istra.hr/hr/
"Pokreni se, promijeni sve!"
Učenici i nastavnici trebaju napraviti sljedeće:
1. u tražilicu upišite Office 365 za škole ili
2. kliknite na link:
https://office365.skole.hr/default/login
logirajte se pomoću
AAI@Edu.hr lozinke
3. Prihvatite uvjete (na dnu)
4. Odite na Office 365
5. Izaberite program Teams (7. u nizu)
Detaljne UPUTE ZA RAD ZA UČITELJE
Detaljne UPUTE ZA RAD ZA UČENIKE
Privremeni Kucni red COVID-19 OS Monte Zaro Pula.pdf
Protokol COVID-19 OS Monte Zaro Pula.pdf
PROTOKOL TZK.pdf
Protokol provo enja nastave Informatike za vrijeme Covid-a.pdf
Protokol rada skole Monte Zaro u epidemiji Covid 19 2021..docx
Protokol rada skole Monte Zaro u epidemiji Covid 19 sk. god 21-22.docx
Izjava o autorskim pravima
Sadržaj web stranice http://www.os-mzaro-pu.skole.hr/ vlasništvo je OŠ Monte Zaro Pula. Nije dozvoljeno objavljivati sadržaje s web stranice na drugim mjestima ako o tome nije obaviještena Škola. Zlouporaba sadržaja web stranice bit će prijavljena nadležnim službama.
Web stranica sadrži i podatke te poveznice na neke druge web stranice iz područja odgoja i obrazovanja. Sadržaji tih web stranica nisu vlasništvo OŠ Monte Zaro Pula i Škola nije odgovorna za njihovo uređivanje. (Web tim)